Wens m.b.t. informatie sluis

Questions about DKW, BSB and other well known digital charts.

Wens m.b.t. informatie sluis

Postby Pallieter » Mon 27 Jan 2014 - 18:24

Is het ook mogelijk om het verval van de sluis in de informatie op te nemen? Lijkt mij zinnige informatie.

Vriendelijke groet,
Cor Brouwer
Pallieter

Re: Wens m.b.t. informatie sluis

Postby Marianne » Tue 01 Apr 2014 - 14:00

ja, natuurlijk. Welke sluis gaat het om?

De bruggen en sluizen zijn gekoppeld aan WinGPS.
Met de updates van WinGPS worden ook de laatste wijzigingen van de bruggen en sluizen doorgevoerd (die wij doorkrijgen van Rijkswaterstaat en gebruikers).

mvg, Marianne
Greetings Marianne Kuik

Stentec Support Team
Marianne

Postby Vincent » Thu 17 Apr 2014 - 11:37

Beste Cor Brouwer,
Op dit moment worden in WinGPS van sommige sluizen het verval weergegeven. Dit staat dan weergegeven in de algemene gegevens van de sluis. In Nederland is het verval vaak klein en/of wisselend waardoor het getal niet kan worden opgenomen als gegeven. In België, Frankrijk en Duitsland staan van vrijwel alle sluizen die in WinGPS worden weergegeven een indicatie van het verval. De hoogteverschillen zijn in die landen eveneens groter. Daarnaast worden de gegevens aangeleverd door de vaarwegbeheerder en niet iedere beheerder heeft de betreffende data voorhanden.
Met vriendelijke groet,
Vincent,
Cartograaf Stentec B.V.
Vincent

Postby Pallieter » Sun 27 Apr 2014 - 11:13

@Vincent
Voor een cartograaf vind ik dit geen professioneel antwoord. Naar mijn mening kies je er voor om het verval wel of niet te vermelden. Je geeft aan dat in de meeste gevallen het verval zo weinig is dat vermelden geen zin heeft. Onzin, het verval in de sluizen van (bijvoorbeeld) de Turfroute -kijk maar eens naar het stuk van Makkinga naar Appelscha- wordt het verval niet aangegeven. Meestal echter wel groter dan 1,5 meter! Als dat in jouw ogen gering is..........
En zo zijn er echt wel meer voorbeelden te geven!

Waarom niet (net als in PC Navigo) gewoon de gegevens van alle sluizen opnemen? En dan graag ook nog in + of - afhankelijk van de route die je kiest. Dit laat de concurrent namelijk ook keurig zien.

Als ik de antwoorden van Stentec (als er al een antwoord komt), zo lees heb ik toch stellig de indruk dat WinGPS meer een programma voor zeilers is en blijft. Aan de motorboot schippers wordt nauwelijks aandacht besteedt.
Juist gegevens van sluizen is van belang voor de motorbootjes, die pakken immers de kleine vaarten/kanalen. Het is wel handig dat je bij het navigeren op WinGPS alle bruikbare info in beeld hebt. Anders kan je net zo goed een goedkoop programma nemen, en de route voorbereiding via de almanak uitzoeken en op papier zetten.
Pallieter

Postby Vincent » Mon 19 May 2014 - 16:05

Beste Cor Brouwer,
Bij ons is de informatie over het verval van sluizen opgenomen als wens in de software, niet als eis. Daarom zal hier niet met grote prioriteit aan gewerkt worden. Specifiek over de vaarroute Kuinder of Tsjonger en Opsterlandse Compagnonsvaart kan ik meedelen dat het verval van de sluizen op deze route bij de komende update van WinGPS wordt meegenomen.
Met vriendelijke groet,
Vincent.
Vincent

Return to Digital Charts