Koppelverkoop?

Algemene vragen over de ANWB kaarten en WinGPS 4A

Koppelverkoop?

Postby Harrie Frericks » Thu 01 Jul 2004 - 20:52

Heb zojuist de ANWB-digitale waterkaarten Noord-Nederland aangeschaft. Tot mijn schrik zijn deze in het eigen DKW formaat van de firma Stentec en niet in een algemeen ondersteund formaat zoals BSB.

Dat betekent dat als ik meer wil dan de primitieve mogelijkheden van WinGPS 4A, ik een dure upgrade van Stentec moet kopen, terwijl ik al beschik over Fugawi.

Ik vind dit een bedenkelijke vorm van koppelverkoop en overweeg me hierover bij de ANWB te beklagen. Ik vind dat het mogelijk moet zijn de kaarten los van de plotting software aan te schaffen.

Ik ben benieuwd naar wat anderen hiervan vinden.

Hartelijke groeten,

Harrie Frericks
Harrie Frericks

Postby Stef » Fri 02 Jul 2004 - 15:04

Beste Harrie,
hiervoor loopt bij het andere topic "gebruik ANWB kaarten" een vergelijkbare vraag. Ik heb het geen koppelverkoop genoemd maar meld wel dat ik geen gebruik wens te maken van de bijgeleverde software omdat ik al aanzienlijk betere software bezit. Zie voor de reactie het betreffende topic.

Stef
Stef

Postby misja » Fri 19 Aug 2005 - 21:02

ik ben het hier helemaal mee eens:
ik wilde de anwb kaarten op de computer en heb geen software nodig aangezien er erg goede free en shareware software is.
het door stentec geleverde programma kan vrijwel niets. ik wil routes kunnen uitzetten en waypoints kunnen gebruiken maar ook een track kunnen analyseren voor mijn logboek.

niets van dat al in de meegeleverde stentec software. mogelijk in de andere versies die ze verkopen maar die kosten waanzinnig veel geld als je ze vergelijkt met bijv het heel goede gartrip en gpsu.

ik vind het dus ook koppelverkoop en voel me serieus belazerd doordat ik nu met een mooie kaart zit waar ik niets anders mee kan dan op zien waar ik (geweest) ben (zie ik zonder laptop ook wel). tijdens het varen ga ik uiteraard niet op mijn laptop zitten turen. de kaarten kan ik in de andere pakketten niet gebruiken dus ik voel me afgezet. ik heb van te voren proberen te ontdekken wat er door de anwb geleverd zou worden maar er was geen enkele waarschuwing hiervoor.

ik heb niet het idee dat de anwb meeleest op dit forum en stentec is natuurlijk helemaal niet geïnteresseerd hierin want die willen hun dure software verkopen. geen idee hoe ik hier een reply op zou kunnen krijgen.

het moet me daarnaast van het hard dat de software niet erg solide is. ik lees in het forum veel vreemde verschijnselen en heb zelf al eens een crash van xp gehad en dat is beslist een prestatie. verder is het altijd weer afwachten of de software mijn garmin wil uitlezen. maar mogelijk heeft de dure software geen last van deze zaken. maar zoals al eerder gezegd ik ga die niet aanschaffen.

een heel teleurgestelde misja
misja

Postby bossie » Sat 27 Aug 2005 - 18:55

Ja het is opvallend dat hier maar weinig van de "Stentec Developpers" groep aanwezig zijn.
Zoals je stelt zal ook ANWB zich hier niet laten zien, er wordt te kritisch over ze geoordeeld.
Bah wat een vervelende manier van zaken doen.
Het advies was "installeer 4lite maar op je PDA" na een vraag.
Ja lekker dan, eerst software kopen en dan het advies krijgen om maar een uitgekleede (gratis) versie te installeren.

BAGGER is het.

Piet.
bossie

Postby Stefan » Mon 29 Aug 2005 - 11:42

De WinGPS 4 Mobile Lite is in principe dezelfde versie als de ANWB versie, de programma's hebben dezelfde functionaliteit. De programma's die bij de ANWB-kaarten worden geleverd zijn gratis. Er word alleen betaald voor de kaarten.
Stefan
Stentec Software Developer

Postby bossie » Mon 29 Aug 2005 - 14:48

Stefan wrote:De programma's die bij de ANWB-kaarten worden geleverd zijn gratis.

Dus dan hoeven de programma's niet te werken?
Ik heb het wel eens zout gegeten, maar dit slaat alles.

gr Piet.
bossie

Postby Stefan » Mon 29 Aug 2005 - 16:10

bossie wrote:
Stefan wrote:De programma's die bij de ANWB-kaarten worden geleverd zijn gratis.

gr Piet.

Dat heeft u mij niet horen zeggen. Het probleem is dat op sommige PocketPC's de ANWB versie van WinGPS 4 Mobile niet blijkt te werken. Om het dan toch te laten werken is het mogelijk om WinGPS 4 Mobile Lite te gebruiken, die dezelfde functionaliteit heeft.
Stefan
Stentec Software Developer

Postby bossie » Mon 29 Aug 2005 - 20:50

Stefan wrote:
bossie wrote:

gr Piet.

Dat heeft u mij niet horen zeggen. Het probleem is dat op sommige PocketPC's de ANWB versie van WinGPS 4 Mobile niet blijkt te werken. Om het dan toch te laten werken is het mogelijk om WinGPS 4 Mobile Lite te gebruiken, die dezelfde functionaliteit heeft.

Sommige software leveranciers hebben de moed om aan te geven wat wel en wat niet op bepaalde hardware werkt, dat heet een hardware compatibilitylist.
Zouden jullie ook moeten doen.

Piet.
bossie

Postby misja » Mon 29 Aug 2005 - 23:38

stefan,

bedankt voor je antwoord ik ben blij iets van stentec te horen, van de anwb heb ik nog niets gehoord en die hebben mij het product verkocht.

ik begrijp dat voor een software bedrijf gratis software beperkte functionaliteit heeft je kunt niet je eigen markt om zeep helpen. er zijn echter heel goede programma's in de shareware beschikbaar en die prefereer ik.

ik heb de anwb kaarten gekocht bij de anwb en dat ik daar gratis software bij krijg is grappig maar voor mij niet relevant.

wel is het een probleem (en onverwacht aangezien er niets over op de doos of in de documentatie stond) dat ik de kaarten niet kan gebruiken in welk programma dan ook!!!!

de reden waarom de lite versie niet voldoet is o.a. dat ik geen waypoints kan invoeren en dus geen route kan uitzetten en dat ik ook de tracks niet kan analyseren voor mijn logboek.

het is koddig om je boot op de kaart te zien meevaren maar daar kun je niet veel mee en dus heb je meer aan de papieren kaarten.

je mag niet een produkt verkopen dat onbruikbaar is. dat heet wanprestatie. ik reken dat stentec niet aan maar de anwb wel. ik wacht nog wel even op antwoord van de anwb maar laat het er zeker niet bij zitten.

ik vind ook wel dat piet een punt heeft gratis software of niet het moet wel werken en ook de versie op mijn laptop met eindows xp home werkt lang niet altijd: regelmatig geen verbinding met de garmin (via serial-usb converter) en volledig bevriezen en ernstige crashes (tot aan blue screen) naar mijn idee na uit screensaver of hybernate komen.

ik heb al twee rapporten gestuurd dus de details moeten jullie hebben

misja
misja

Postby Erikje » Tue 04 Oct 2005 - 09:15

Ben het hartgrondig eens met de voorgaande schrijvers.
Koop je kaarten met een redelijk aantal fouten erin, en je kunt er zelf niets mee beginnen. Deze fouten heb ik Stentec al eens gemeld, zij wijzen me door naar de ANWB (wat ik begrijpen kan).
Uiteraard kreeg ik, na 2 x melding via e-mail, geen enkele reactie van die hautaine ANWB-club. :evil:

Maar na noeste arbeid heb ik toch de kaarten als jpg-bestanden op kunnen slaan en gebruik ze nu in volwassen software zoals Fugawi of Oziexplorer. Lijkt me nog volkomen legaal ook, ik heb de kaarten toch gekocht en gebruik ze alleen zelf...
Even calibreren in Oziexplorer, dan dmv een tooltje (vrij op internet, zie http://members.shaw.ca/davepatton/drgmapcal/ omzetten naar JPR-bestanden. Dan openen in Fugawi, exporteren als FX4-bestanden en opnieuw eenmalig importeren in Fugawi en voila, Fugawi roteert ze zelfs automatisch als je Course Up inschakelt! :twisted:

Daar kunnen ze bij de ANWB en Stentec een voorbeeld aan nemen!
Last edited by Erikje on Wed 05 Oct 2005 - 14:10, edited 1 time in total.
Erikje

Postby bossie » Tue 04 Oct 2005 - 10:40

Erikje wrote:Maar na noeste arbeid heb ik toch de kaarten als jpg-bestanden op kunnen slaan

Hoe heb je dat gedaan, kun je daar wat meer over vertellen?
bossie

Hoe?

Postby Erikje » Wed 05 Oct 2005 - 14:02

Je bent een avondje bezig, en volgens mij is het geheel legaal als je het voor eigen gebruik doet: Dan nu de 'truc'..... :wink:

Download een screen-capture-tool, een hele leuke is HyperSnap DX. (even Google-en en je hebt een 15 dagen trial versie). Installeer de tool.

Open een waterkaart, scroll geheel naar rechts van het gebied dat je wilt 'kopieeren'. Druk CTRL SHFT R en selekteer dat deel van het scherm dat je wilt copieren. Hypersnap toont nu de selektie, die kun je saven als bijvoorbeeld MAP1.jpg. Scroll nu 1 pagina naar links, kopieer weer het volgende gebied.
Let op dat je natuurlijk alleen delen van de kaart selekteert en niet bijvoorbeeld de menubalk meekopieert.... :(
Je kunt vanuit Hypersnap ook als BMP saven, beter voor de kwaliteit, wel grotere files.

Wil je niet teveel werk met calibreren hebben, gebruik dan een tool als PaintShop Pro en plak daar de diverse jpg's die je gemaakt hebt aan elkaar en save het als 1 file, dan kun je grotere gebieden in 1 keer kalibreren. Het aan elkaar plakken van de bitmaps gaat prima omdat je de wegen en andere dingen prima op elkaar kunt laten aansluiten :lol:
Erikje

Postby Tankliner » Wed 05 Oct 2005 - 17:50

Lijkt me nog volkomen legaal ook, ik heb de kaarten toch gekocht en gebruik ze alleen zelf...

Ik dacht het niet,dat u de kaarten heeft gekocht.Ik denk dat U een licentie heeft gekocht om de kaarten te mogen gebruiken.Als U er niet voor betaald had,had U nu niet de mogelijkheid om ze te gebruiken.
U moet eens goed de voorwaarden lezen over oneigenlijk gebruik.
Ik denk dat als Stentec dit wenst,U nog wel eens een andere pijp gaat roken.U bent namelijk in het bezit van bestanden die eigenlijk niet voor wederverkoop bestemd zijn.Er ligt een code op.U hebt de mogelijkheid deze verder te verspreiden.U doet dat niet zegd U.Ik geloof dat.Als we met z'n allen nou eens verstandiger waren en een ander(developper) de mogelijk boden om een produkt te maken voor iedereen zou het betaalbaar blijven.Dat wordt door dit teniet gedaan.Dat vind ik een zonde.
Tankliner

Postby bossie » Wed 05 Oct 2005 - 18:04

Niet alleen gebruik je de quote functie verkeerd, maar je bent nog eens roomser dan de paus ook!!!!
zeker wat nodig van die oplichtersbende daar in Heeg.
Nou aan het gas met het zootje en kopieren - grabben - dumpen van die kaarten!!!!!!
Zodat er tenminste fatsoenlijk mee gewerkt kan worden.

houdoe STENTEC!!!!!
bossie

Postby Tankliner » Wed 05 Oct 2005 - 18:23

Niet alleen gebruik je de quote functie verkeerd, maar je bent nog eens roomser dan de paus ook!!!!
zeker wat nodig van die oplichtersbende daar in Heeg.
Nou aan het gas met het zootje en kopieren - grabben - dumpen van die kaarten!!!!!!

Vanaf maandag vertrekt er een bus naar Polen,kun je daar de boodschappen halen.
Ook weer 1 die liever de werkgelegenheid naar Oost Europa ziet vertrekken.Nee,ik heb niet van hun nodig,Ik ben ook niet Rooms,aan welke sekte ik toebehoor,kan wel eens dezelfde zijn als jou.Kroeg.
Verder ben ik het totaal niet met je eens.En of ik de kwootfunksie verkeerd gebruik zal mij een zorg zijn.Ik hoop,dat mocht jezelf ook tot de gilde van ondernemers gaat behoren,dat je dan je steling vatshoud en een ander de gelegenheid bied om jou produkten maar te kust en te keur te kunnen kopi-eren.Naar chinees voorbeeld.Ik wou je dan wel eens weer horen.En maar klagen dat het hier zo duur is,maar ondertussen moeten wij,de kleine ondernemers,jullie het naar de zin maken voor niets.Jij een Yacht en ik een jacht,kunnen we beiden varen.
Tankliner

Next

Return to Algemeen