GPS-muis

Algemene vragen over de ANWB kaarten en WinGPS 4A

GPS-muis

Postby brusje » Sun 20 Mar 2005 - 11:43

Ik ben voornemens om op m'n notebook WinGPS 4L te gaan installeren tbv de digitale waterkaarten van de ANWB (CD van Noord Nederland).
Ik ben op zoek naar een GPS (USB) muis en op internet zie je af en toe in de beschrijvingen van dergelijke gps-antennes staan: "Niet geschikt voor stalen motorschepen".
Ik heb een stalen motorboot; Is de ontvangs op stalen schepen bij de meeste muizen kritisch; mag ik ervan uitgaan dat, als het er niet bij staat, dat het dan geen probleem is? Is de aangeboden muis van Stentec wel geschikt voor motorboten? Kan ik deze aan de binnenzijde bv tegen het raam plakken?

Er zijn vast al veel ervaringen met GPS-muizen op stalen motorboten; wie informeert mij :o
brusje

Postby meerkoet » Wed 23 Mar 2005 - 15:00

beste bruisje,

Ik heb sinds 2002 goede ervaringen met de Gps muis (bu 303 usb) zowel met DKW Friesland 2003 als met MS autoroute. Op grond daarvan heeft Stentec metingen uitgevoerd met deze muis, en vanwege de bevestiging van de goede resultaten opgenomen in het leveringsprogramma van Stentec.

Ik kies zelf voor de USB variant omdat veel laptops geen seriele poort meer hebben.
Handig is de rode Led op de Gpsmuis. als hij brandt weet je dat er spanning op staat en als hij knippert, heb je een Fix (positie).

Voor ieder GPS geldt dat deze vrij uitzicht moet hebben op de hemel(satelieten). Soms lukt het nog wel in een polyester of houten schip de GPS (antenne) binnenboord te hebben, maar het verslechtert wel de ontvangst. In een stalen schip wordt de GPS zo afgeschermd ( zg kooi van Faraday) dat je de Gps op het dak moet zetten. Ik zet ém bij onze stalen motorboot op het dak maar wel net onder het hoogste punt zodat ik de GPS niet bij een lage brug beschadig. Overigens heeft de muis daarvoor een ingebouwde magneet dus die blijft zo "plakken"

Je kunt deze GPS muis dus ook op je autodak gebruiken.
Al veel gebruikt naar de wintersport.
p.s als je vliegt de gps is geschikt tot 1000 Km/h

kort samengevat de Bu 303 is een goede betaalbare GPS
meerkoet

Postby Dramnie » Tue 26 Apr 2005 - 13:43

Heb vorigjaar op Boot-Holland een GPSmuis gekocht bij Stentec, de BU-303 met USB aansluiting. Nu kan ik hem eindelijk uitproberen met mijn laptop en met de ANWBkaarten maar wat blijkt nu, na ongeveer tien minuten en soms nog korter geeft hij geen signaal meer door.
Dit kan komen omdat ik onder een brug door vaar en dan soms komt het signaal dan terug maar normaal moet ik dan de USB stekker uit de laptop halen er opnieuw indoen voor hij weer een signaal geeft.
Hoe kan dit????
Toch wel erg raar, ligt het soms aan een instelling van mijn PC.
Als ik hem met Wingpspro gebruik of met WaypointsGPS het maakt allemaal niet uit na Maximaal 12 minuten stop hij ermee.
Zelfs met het programma GPSinfo wat er bij geleverd word lukt het niet om hem aan de praat te krijgen als hij eenmaal is uitgevallen. Moet dan echt de stekker er uithalen en er opnieuw weer indoen.

Wie helpt me.!!!!

BVB Dramnie
Dramnie

Postby Stefan » Wed 27 Apr 2005 - 11:12

Dramnie,

Dat is zeker niet de bedoeling. Het beste kun je hierover een mailtje sturen naar stentec@stentec.com . Het lijkt er namelijk op dat de muis niet helemaal correct werkt.
Stefan
Stentec Software Developer

Postby HOGE » Mon 02 May 2005 - 13:51

Ik heb meer gehoord dat polyester radiosignalen tegen zou houden, maar ik kan me daar niets bij voorstellen. Het RF ziet het polyester niet eens. Daarom ziet een radar een polyester schip ook niet. Ik zou mijn GPS muis volgens de leverancier niet eens onder in de (polyester) buddy kunnen gooien. Nou, laat je niets wijsmaken, de muis ligt onder in de boot in de buddy, heeft altijd ontvangst en zo hoort dat!

Henk
Misschien moet er eerst wat gebeuren voor er wat gebeurt!
(J. Cruiff)
Image
HOGE

Return to Algemeen