WinGPS 4, VSPE

Share information and suggestions on Stentec's WinGPS 4 Series programs.

WinGPS 4, VSPE

Postby bthomas » Wed 20 Jul 2011 - 09:28

Hoi,

Ik krijg WinGPS niet aan zijn verstand gepeuterd dat ie de virtuele compoort van VSPE moet gebruiken. Dwz, de virtuele poort verschijnt niet in het lijstje. Nu had ik gedacht daarvoor een slimme oplossing te hebben: ik stelde m'n USB naar serieel converter in op COM2, stelde WinGPS in op COM2 en dat werkt natuurlijk. Vervolgens sluit ik WinGPS af, verander stiekem, zonder dat WinGPS het weet, m'n USB naar serieel converter van COM2 naar COM3 en maak vervolgens met VSPE een "splitter" aan met virtuele compoort COM2. Vervolgens start ik WinGPS op, maar die komt er meteen achter dat ik m'n USB naar serieel converter nu op COM3 heb zitten en mekkert dat die al in gebruik is. Bij de instellingen kan ik zoals gezegd COM2 niet zien. Automatisch detecteren slaat ook nergens op: er wordt gerommeld op poorten die helemaal niet op mijn computer bestaan.

Ik gebruik Windows 7 64 bit.

Tips, suggesties, ideeën?

Groet,
Bert
bthomas

Re: WinGPS 4, VSPE

Postby Rolf Koehoorn » Thu 21 Jul 2011 - 20:13

Hallo Bert,

Ik draai Windows 7 starter 32 Bit.

Aan com poort 8 heb ik m'n gps muis aangesloten. In VSPE heb ik een splitter aangemaakt van com 8 naar virtueel com 1. Vergeet niet bij parameters de ,,speed'' in te stellen op 4800.
(Een splitter omdat ik de data ook in een zelfgemaakt stuurautomaatprogramma gebruik.)

Vervolgens laat Wingps deze poort wel zien in het keuzelijstje.

Ook heb ik in VSPE een connector gemaakt. Deze wordt in Wingps gebruikt om de stuurautomaat van gegevens te voorzien.

Helaas stuurt Wingps5 de BOTD niet door. Volgens mij een bug.

Laat me aub weten of je iets aan mijn manier van aansluiten hebt en anders wat je allemaal aan wilt sluiten en op welke echte compoorten.

Gr. Rolf.
Rolf Koehoorn

Postby bthomas » Thu 21 Jul 2011 - 23:20

Ik heb nu geprobeerd om com1 een virtuele compoort te maken, ik heb WinGPS 5 aangeschaft, maar het werkt nog steeds niet. Staat bij jou in de device manager bij 'Port (COM and LPT) de virtuele serieele poort ook genoemd? Dat is bij mij namelijk niet het geval. Ik vraag me af of het ontbreken van de virtuele serieele poort in het lijstje bij WinGPS dezelfde achterliggende reden heeft.

Ik wil gewoon 1 GPS muis via een USB->Serieel converter op mijn computer aansluiten en gebruiken in zowel WinGPS als in een eigen creatie waarmee alle gegevens worden geupload naar een server zodat thuisblijvers kunnen zien op google maps welke weg ik afleg. Ik kan gewoon in diverse terminals de virtuele compoort openen en zie dan netjes de GPS data voorbij komen. WinGPS werkt prima als ik VSPE weg laat en WinGPS opdraag om de USB->serieel converter te gebruiken.

Bedankt voor je hulp zover!

Groet,
Bert
bthomas

Postby Rolf Koehoorn » Fri 22 Jul 2011 - 09:26

Device manager laat bij mij ook niet de virutele, in vspe aangemaakte poorten zien. Enkel com8 (gpsmuis) en com9 (kompas) zien. Deze 2 apparaten steek ik wel consequent in dezelfde usb aansluitingen. Anders blijf je instellingen aanpassen.

Als de gemaakte poorten in vspe worden geactiveerd dan moeten de programma's die ervan gebruik maken nog uit staan.
Pas als vspe loopt dan mag de rest worden gestart.

Als je in vspe een splitter aanmaakt dan staat links de virtuele en rechts de fysieke genoemd daar waar je de comnummers moet kiezen. Ik kan me voorstellen dat men daar fouten meemaakt omdat het wat mij betreft gevoelsmatig van links naar rechts zou moeten.

Ik gebruik in vspe de standaardinstellingen voor de splitter. Alleen de compoorten stel ik in op com8 data source en com1 virtueel. Plus de speed op 4800.

In vspe maak ik ook een connector aan voor de stuurautomaat. Deze wordt eerst geactiveerd daarna de splitter.

De nmea worden dus vanuit vspe opgedeeld naar de verschillende programma's en niet vanuit wingps.

Volhouden zal de moeite lonen. Vspe is een goed programma. Wat jij wilt moet kunnen.

gr. Rolf.
Rolf Koehoorn

Postby bthomas » Sat 23 Jul 2011 - 12:10

Ik snap wat je zegt en ik heb ook alles zo gedaan als je zegt. Het VSPE doet het ook wel zoals zou moeten want ik kan met diverse terminalprogramma's de virtuele poort openen en zie dan netjes de NMEA data voorbij springen. Ook mijn eigen bouwsel werkt netjes met de virtuele poort. Ik denk dat WinGPS het wel zou doen als ie de juiste compoort maar zou openen maar zolang je die niet kunt selecteren gaat dat niet gebeuren.

Ik heb nog gebeld met Stentec ook en Bernard gesproken. Hij suggereerde nog dat ik moest proberen om VSPE als administrator te runnen, maar dat maakte geen enkel verschil. Hij zou overleggen en terug bellen.

Ondertussen heb ik Franson GPS Gate gedownload en geinstalleerd, maar daarmee heb ik precies hetzelfde probleem! De virtuele poort bestaat, kan gewoon gebruikt worden door andere programma's maar niet door WinGPS.

Ik baal flink want ik ga vandaag vertrekken en had graag vrienden de mogelijkheid geboden om te zien waar we varen.

Ik ben helemaal met je eens dat VSPE een fantastisch programma is!

Groet,
Bert
bthomas

Return to WinGPS 4 Series