Garmin protocol en BT

Share information and suggestions on Stentec's WinGPS 4 Series programs.

Garmin protocol en BT

Postby Roelof » Sun 05 Nov 2006 - 23:49

Hallo,

Ik heb een probleem met communicatie tussen een Garmin 128 en WinGPS. De Garmin (serieel) is aangesloten op een serieel<->BT convertor (9600,8,1,-). WinGPS 4.1.5.2 draait op een laptop met BT.
Ik krijg in NMEA mode keurig data binnen, dus de bekabeling en de connectie over BT werkt. (Overigens werkt dit ook op de PDA met WinGPS Mobile). Goed om je actuele positie te tonen in WinGPS.
Tot zover geen probleem.

Op het moment dat ik zowel op de laptop als op de Garmin het Garmin/Garmin(host) protocol kies, komt de communicatie niet tot stand. Ook detekteert WINGSP de GPS niet meer.
Ter controle heb ik de GPS direct aangesloten op Com1 van de laptop. Dan werken beide protocollen goed.
Mijn vraag is of iemand dit herkent, of juist wel werkend heeft gekregen.
Omdat ik WinGPS via BT wil laten communiceren met de Garmin GPS (positie, maar ook up- en download), zou ik dit graag aan de praat krijgen.

Ter info, ik heb een beetje het gevoel dat:
- of de BT connectie niet transparant is en karakters filtert die nodig zijn voor het Garmin protocol
- of dat BT aan de laptop kant niet op 9600bt communiceert. Kan dat alleen niet instellen en in de registry staat de com-poort keurig op 9600?!
- WinGPS dit niet ondedrsteund?

Als iemand het weet, houd ik me aanbevolen.

Roelof Vredeveld
Roelof

Garmin protocol en BT opgelost

Postby Roelof » Tue 14 Nov 2006 - 14:18

Tja, eigenlijk een simpel probleem dus.

De BT2Serial convertor had ik zonder aanvullende bedrading aangesloten: aarde, data in en data uit. De convertor "ziet" dan niet dat er iets op de kabel is aangesloten.
Met loop back handshaking aan de kant van de convertor (7 doorverbinden met 8 en 1, 4 en 6 met elkaar verbinden) was het probleem opgelost.
Zowel NMEA als Garmin protocol werken goed. :idea:
Roelof

Return to WinGPS 4 Series