waypoint/route import

Share information and suggestions on Stentec's WinGPS 4 Series programs.

waypoint/route import

Postby Wouter-Bas » Mon 17 May 2004 - 21:04

Ik kan waypoints en routes wel exporteren uit WINGPS4 maar hetzelfde bestand of gegevens met dezelfde bestandsopmaak als het geexporteerde bestand (.Txt en zelfde indeling) krijg ik niet geimporteerd in WINGPS4. Ik dacht nl net te hebben bedacht hoe ik het probleem van het ontbreken van communicatie met mijn Garmin GPS zou kunnen ondervangen.

Overigens vindt ik het antwoord op de vraag van Udo niet echt kloppen, zeker als je bedenkt de je GPS toch meestal direct in het zicht hangt en waterdicht is (zeker t.o.v) een laptop.
Wouter-Bas

Aanvulling IMPORT/EXPORT

Postby Wouter-Bas » Mon 17 May 2004 - 21:44

Bovendien ontbreekt de N/Z en O/W aanduiding plus kaart datum e.d. in de export files waardoor je allerlei handmatige acties moet uitvoeren om tot een export file te komen waar mee je wat kan richting je GPS.
Wouter-Bas

Postby Ramon » Tue 18 May 2004 - 09:48

Hallo Wouter-Bas,

Helaas zit er een fout in de waypoint-import functie. Deze zal met een volgende update worden verholpen. Mijn excuses voor het ongemak.

Er is overigens een eenvoudige manier om de fout te omzeilen. Bij het exporteren van waypoints wordt in de header van de file het woord 'Waypoints' gezet. Wanneer je de s uit het woord verwijdert (dan blijft er dus 'Waypoint' over), dan zal WinGPS 4 de file wel accepteren.

Er zit in de coordinaten inderdaad geen N/Z en E/W aanduiding. Noord en Oost coordinaten zijn positief, West en Zuid zijn negatief (hebben dus een min-teken). Verder zijn alle coordinaten altijd in de WGS-84 datum.

Mijn antwoord op de vraag van Udo gaat er over dat WinGPS 4 een navigatieprogramma is en dus geschikt is om op te navigeren, daar is het programma voor bedoeld. Ik ben het met je eens dat een laptop gevoelig is voor water en dat er inderdaad gevallen zijn waarbij je de laptop niet hieraan wilt blootstellen. Daarom staat de uitgebreidere communicatie met Garmin-GPS'en ook op stapel voor een volgende update.

Ramon.
Last edited by Ramon on Sun 23 May 2004 - 10:58, edited 1 time in total.
Ramon
Stentec Software Developer

Thanks, ik kan weer verder

Postby Wouter-Bas » Tue 18 May 2004 - 09:59

Ramon,

Bedankt. Hier kan ik weer verder mee.

Nog één vraagje, wanneer verwachten jullie de update waarin de interface naar Garmin operationeel is?
Wouter-Bas

Import/ Export Waypoints

Postby oopsy-dear » Mon 24 May 2004 - 11:39

@wouter-bas: thx for understanding my problem. before I used navigation software I bougt waypoints of north-sea and iJsselmeer. Then I imported the wayponits I would like to use in my GARMIN. Depending on my planned voyage I composed the points I need to a route. Because I have a handy-GPS I used this one on deck near by the steering wheel.
@Ramon: Thx for your explanation and I hope that you will finnish the update quickly. But there is another question: Is it possible to export waypoints to a textfile so that I can imoprt the textfile into my Garmin GPS76? Maybe you have a small program to bring the imported textfile in the format that is used by Garmin

THX
Udo
oopsy-dear

Waypoints Up/Download

Postby Martin » Tue 05 Jul 2005 - 22:12

Beste Ramon,
Ik heb deze week WinGPS 4 gekocht, maar nu blijkt dat na een jaar deze fout nog steeds niet is opgelost. Wat zijn de mogelijkheden om toch een upload/download interactie op te zetten met de GPS?
Met dank,
Martin

Ramon wrote:Hallo Wouter-Bas,

Helaas zit er een fout in de waypoint-import functie. Deze zal met een volgende update worden verholpen. Mijn excuses voor het ongemak.

Er is overigens een eenvoudige manier om de fout te omzeilen. Bij het exporteren van waypoints wordt in de header van de file het woord 'Waypoints' gezet. Wanneer je de s uit het woord verwijdert (dan blijft er dus 'Waypoint' over), dan zal WinGPS 4 de file wel accepteren.

Er zit in de coordinaten inderdaad geen N/Z en E/W aanduiding. Noord en Oost coordinaten zijn positief, West en Zuid zijn negatief (hebben dus een min-teken). Verder zijn alle coordinaten altijd in de WGS-84 datum.

Mijn antwoord op de vraag van Udo gaat er over dat WinGPS 4 een navigatieprogramma is en dus geschikt is om op te navigeren, daar is het programma voor bedoeld. Ik ben het met je eens dat een laptop gevoelig is voor water en dat er inderdaad gevallen zijn waarbij je de laptop niet hieraan wilt blootstellen. Daarom staat de uitgebreidere communicatie met Garmin-GPS'en ook op stapel voor een volgende update.

Ramon.
Martin

Return to WinGPS 4 Series