Communicatie met stuurautomaat

Share information and suggestions on Stentec's WinGPS 4 Series programs.

Communicatie met stuurautomaat

Postby Rob Smeenk » Sun 25 Mar 2007 - 13:30

Ik ben tot nu toe een Seaclear gebruiker geweest. Helaas worden in Seaclear de moderne kaartformaten zoals bsb4 niet ondersteund. Daarom ben ik overgestapt op WinGPS 4 Pro.

Ik heb alles aangesloten, inclusief AIS en de meeste dingen werkten onmiddellijk.

In eerste instantie kreeg ik 'buiten' geen SOG en COG info op m'n ST6000 display. Dit heb ik opgelost door in Pro de repeater aan te zetten en RMC aan te vinken.

Met het aansturen van de stuurautomaat heb ik nog steeds een probleem. Ik maak een route aan in Pro, en maak de route aktief. Alles lijkt dan goed en ik krijg buiten keurig dingen als waypoint naam, afstand, richting, en XTE te zien. Als ik ga varen lijkt het er op dat de stuurautomaat niet vaak genoeg data krijgt van Pro (als ik aanstuur vanuit Seaclear werkt het prima). Een paar seconden gaat het goed, dan gaat de ST6000 piepen en klaagt 'no data'. Weer een paar seconden later doet de ST6000 het weer en gaat dan weer piepen enz. Er zit dus een cyclus in van een paar seconden goed, dan een paar seconden 'no data'. De boot houdt dan wel koers, maar het gepiep is irritant. Ik heb in Pro bij 'stuurautomaat' alle NMEA-stringetjes aangevinkt staan. Het volgende wat ik ga proberen om een paar stringetjes weg te laten, misschien komen de overbliivende stringetjes dan wat vaker 'door'.

Of heeft iemand een beter idee?
Rob Smeenk

Postby gerrit098 » Sat 31 Mar 2007 - 17:23

mischien kan ik je helpen als ik wat meer informatie van je heb
over

- aansluiting en of je een nmea verbind kastje gebruikt zoja welke
- com poort instellingen
- welke overige hardware (van je stuur automaat)
Iemand die er voor is staat daar in de regel achter :d
gerrit098

Postby Rob Smeenk » Mon 02 Apr 2007 - 21:42

Dank voor je aanbod, maar is niet meer echt nodig. Ik ben inmiddels al iets verder, ik heb alle NMEA strings naar de stuurautomaat weggegooid, behalve RMB. Ik kan nu normaal een route varen, zonder piepjes. Blijkbaar als ik alle mogelijke stringetjes verstuur, komen de relevante stringetjes niet vaak genoeg langs.

Er blijft nog 1 dingetje over: in Pro noem ik mijn waypoint of routepunt bijvoorbeeld EZ13, deze naam wordt in het RMB stringetje ook keurig verstuurd naar de stuurautomaat, maar de display van mijn stuurautomaat maakt hier iets van als 0711, een soort volgnummer dus.

Als ik het waypoint rechtstreeks in mijn GPS invoer en ik hang mijn GPS uitgang direct aan mijn stuurautomaat (met Pro bypassed) dan komt op de stuurautomaat de correcte naam van het waypoint te staan (nou ja, 4 karakters van de naam), dus de stuurautomaat kan de naam wel correct decoderen.

Ik heb een Garmin-128 GPS; de uitgang gaat naar een miniplex kastje; de uitgang van de miniplex gaat naar een NMEA-Seatalk converter; van daar gaat het (3-draads) naar m'n seatalk systeem (ST6000 stuurautomaat en tridata en wind). Eigenlijk hetzelfde als het schema in de Pro manual.

Ik puzzel nog wel even.
Rob Smeenk

Return to WinGPS 4 Series