AIS ontvangst met WinGPS 4 PRO

Share information and suggestions on Stentec's WinGPS 4 Series programs.

AIS ontvangst met WinGPS 4 PRO

Postby Asherat » Tue 29 May 2007 - 07:48

Hallo,

Ik ben momenteel wat testen aan het doen met AIS.
Ik detecteer het AIS signaal via een ontvanger waarvan via een data uitgang (discriminator uitgang) het signaal naar buiten komt.
Dit signaal gaat in de line in van de laptop. Een programma decodeert dan dit audio signaal en laat de gedecodeerde data zien (op kaart of in tekstvorm).
Dit programma stuurt tevens de data terug uit via een virtuele compoort (com101) in NMEA zinnen.
Via een virtuele compoort bridge kan ik deze NMEA data terug binnen lezen in een ander programma (com102).
Tot zover geen enkel probleem.
Ik kan de data die verzonden wordt op com101 vergelijken met de data die ik op com102 terug binnenlees via bvb Hyperterminal.
Dit werkt allemaal perfekt.
Het probleem is echter dat WinGPS4pro blijkbaar niet alle data laat zien.
Er zijn schepen die ik perfect kan volgen in het AIS programma maar die niet in WinGPS verschijnen.
Blijkbaar wordt ook niet alle data door WinGPS gelezen. Bij sommige schepen verschijnt de naam bij andere gewoonweg niet terwijl deze namen wel in het AIS programma verschijnen.
De baudrate voor beide programma's staat hetzelfde ingesteld (38400).
Kan iemand me zeggen waarom WinGPS blijkbaar niet alle data verwerkt terwijl deze data toch wel op de compoort wordt aangeboden.

Grtz,
Asherat
Asherat

Postby Ramon » Tue 29 May 2007 - 10:06

Hallo Asherat,

In WinGPS 4 Pro v4.1.0.1 (uitgebracht op 10 mei 2007) zijn een aantal AIS bugs verholpen, die ervoor zorgden dat sommige schepen niet getoond werden. Mocht je deze al gebruiken, dan ben ik wel benieuwd naar voorbeeld NMEA-data welke je in de NMEA-monitor kunt opslaan (liefst met screenshots van het andere programma waaruit blijkt welke gegevens missen in WinGPS 4 Pro).

Ramon Beiboer
Stentec Software
Ramon
Stentec Software Developer

Postby Asherat » Tue 29 May 2007 - 10:49

Ramon,

Bedankt voor de reactie.
Ik gebruik inderdaad de laatste versie (4.1.0.1)
De nmea monitor. Dat is nog een probleem.
Ik krijg in de drop down list geen enkele poort te zien. Nochtans zijn de verschillende poorten in instrument manager wel degelijk geselecteerd.
Dit zijn zowel fysische als virtuele poorten.
Om te kijken wat er op de poort binnenkomt heb ik dus hyperterminal gebruikt.

Grtz,
Asherat
Asherat

Postby Asherat » Tue 29 May 2007 - 23:06

Asherat wrote:Ramon,

De nmea monitor. Dat is nog een probleem.
Ik krijg in de drop down list geen enkele poort te zien. Nochtans zijn de verschillende poorten in instrument manager wel degelijk geselecteerd.
Dit zijn zowel fysische als virtuele poorten.

Asherat

:oops: :oops: :oops:

Ik was dus blijkbaar niet goed wakker. :lol:
Als communicatie niet aan staat gaat het natuurlijk niet.

:oops: :oops: :oops:

Ik zal even tijd proberen te maken voor hetgeen je vroeg Ramon.

Grtz,
Asherat
Asherat

Return to WinGPS 4 Series