NMEA monitor WinGps pro 4

Share information and suggestions on Stentec's WinGPS 4 Series programs.

NMEA monitor WinGps pro 4

Postby Asherat » Thu 31 May 2007 - 14:02

Naar aanleiding van dit topic: http://forum.stentec.com/viewtopic.php?t=2914
heb ik nog een bemerking over de NMEA monitor.

In de NMEA monitor krijg je de mogelijkheid om zowel voor NMEA input als voor NMEA output een poort te selecteren.
Soms staan hier geen poorten in vermeld en kan je dus ook geen NMEA controleren.

Na enig zoeken heb ik de reden hiervan gevonden:
Indien je in instrumentenbeheer de poort waarop de GPS is aangesloten niet als "in gebruik" aanvinkt krijg je geen poorten te zien in de NMEA dropdown menu voor het selecteren van de poort. Dit ondanks het feit dat deze poorten wel in gebruik zijn in instrumentenbeheer. (dit doe je bijvoorbeeld om een bepaalde NMEA input te controleren zonder dat je GPS aangesloten is.)

Om kort te herhalen:
NMEA monitor werkt enkel indien je GPS "in gebruik" is in instumentenbeheer. (indien je GPS niet is aangesloten krijg je wel een foutmelding hiervan maar je kan toch poorten selecteren in NMEA monitor.
Indien je GPS niet "in gebruik" is kan je in NMEA monitor geen poorten selecteren.

@ Ramon: misschien kan je dit laten oplossen in de volgende update?
Misschien waren die ":oops: :oops: :oops:" dus toch niet zo nodig en was ik wel wakker! :D :D
Alvast bedankt.

Grtz,
Asherat
Asherat

Postby Ramon » Thu 31 May 2007 - 14:47

Asherat,

In de NMEA-monitor kun je enkel de poorten selecteren die daadwerkelijk in gebruik zijn door instrumenten.
Een poort is in gebruik wanneer deze in het instrumentenbeheer met een of meerdere instrumenten is verbonden waarvan de checkbox 'dit instrument gebruiken' is aangevinkt. Poorten die niet in gebruik zijn worden niet geopend in WinGPS 4 Pro en daarom kun je deze ook niet selecteren in de NMEA-monitor.

Ramon Beiboer
Stentec Software
Ramon
Stentec Software Developer

Postby Asherat » Thu 31 May 2007 - 15:39

Ramon,

Even nog een kleine verduidelijking.
Stel het volgende voor:
In instrumentenbeheer heb je een Garmin GPS op USBcom 1; een log en een sounder via een Multiplex 42 USB op virtuele poort Com 4
en een AIS module op virtuele poort Com 31.

Zijn ALLE instumenten gemerkt als "in gebruik" dan kan je zonder problemen de NMEA monitor gebruiken en dus de poorten aldaar selecteren.

Stel nu dat ALLE instrumenten als "in gebruik" gemerkt zijn BEHALVE de GPS op USB com 1 dan kan ik in de NMEA monitor GEEN ENKELE poort selecteren.
De dropdown menu's in NMEA input en NMEA output zijn dan gewoonweg LEEG.
Dit is bij mij zo maar ik veronderstel dat dit bij anderen ook zo zal zijn.

Ik hoop dat deze uileg iets duidelijker is dan deze in de post hierboven. :wink:

PS: Ik gebruik momenteel de laatste versie -v4.0.0.1. Het hoofdlettergebruik heb ik toegepast om de verschillen duidelijk te kunnen stellen.

Grtz,
Asherat
Asherat

Postby Ramon » Thu 31 May 2007 - 16:01

Asherat,

Ik heb hier zelf nog even het een en ander getest. In de NMEA-monitor staan altijd alleen de in gebruik zijnde poorten (zie mijn vorige bericht). De lijsten met poorten in de NMEA-monitor worden echter pas ververst nadat de communicatie opnieuw gestart is. Er zit nog wel 1 probleem in, en dat is wanneer alle instrumenten in het insrumentenbeheer uit staan (geen vinkje bij 'dit instrument gebruiken'), de lijst met te selecteren poorten in de NMEA-monitor niet geleegd wordt bij het inschakelen van de communicatie. Dit zal in de volgende update verholpen worden.

Ik vermoed dat je dus in je tests de communicatie niet gestart hebt, klopt dat?

Ramon Beiboer
Stentec Software
Ramon

Postby Asherat » Thu 31 May 2007 - 16:22

Ramon,

Bedankt voor de reactie.

Toch wel hoor. communicatie wel degelijk gestart. Alle instrumenten in gebruik behalve GPS zoals hierboven geschreven.
Op dat ogenblik staan er geen compoorten in de dropdown list. (bij mij althans).
Indien ook GPS in gebruik dus wel com poorten in dropdown list.

Grtz,
Asherat
Asherat

Postby Ramon » Thu 31 May 2007 - 16:37

Asherat,

Ik zie nu het verschil in onze tests. Jij hebt een Garmin GPS aangesloten via een Garmin USB kabel (in je bericht staat USBcom1, waardoor ik dacht dat je de Garmin GPS via een USB To Serial kabel had aangesloten).
Het vullen van de com-poorten lijst in de NMEA-monitor gaat inderdaad niet goed wanneer er een Garmin GPS via een Garmin USB poort is aangesloten. Dit probleem zal dan ook in een volgende update verholpen worden. Bedankt voor het melden van het probleem.

Ramon Beiboer
Stentec Software
Ramon

Postby Asherat » Fri 01 Jun 2007 - 07:08

Bedankt Ramon

Grtz,
Asherat
Asherat

Return to WinGPS 4 Series