Koerspijl geeft verkeerde richting.

Share information and suggestions on Stentec's WinGPS 4 Series programs.

Koerspijl geeft verkeerde richting.

Postby rooierakker » Thu 27 Dec 2007 - 15:06

Bij het varen op 14 /12 in een Oostelijke Richting gaf WINGPS Pro een COG aan van 76 gr (en kwam overeen met de CTS volgens de route die ik aan het varen was). Mijn MLR 312 GPS gaf een COG van 90 gr.

De GPS data kwamen 'precies' overeen met die van de MLR. Ook het traject dat WINGPS in de kaart zette, lag precies op 90 graden. Ook de positie op het scherm (op de kaart) was m.i. goed.

De volgende dagen, trad dit fenomeen ook op; maar ook gaf WINGPS bij een noordelijke koers precies de goede richting aan.

Wake en stream stonden niet geactiveerd in het scherm 'instrumentenstatus'. (streepjes bij wake). Om de dataverbinding (via een miniplex 41 USB) niet te belasten had ik alle instrumenten behalve GPS en stuurautomaat uit staan.

In instrumentbeheer stond/staat allleen filter SOG/COG aan met en tijdconstante van 6 sec en een drempelwaarde SOG=0,1 kn.
Toen ik de andere filters had aanstaan, kreeg ik ronduit verkeerde posities en snelheden op het scherm. die filters heb ik toem dus maar uitgezet.

Kunt u aangeven hoe ik dit probleem kan oplossen ?
rooierakker

Return to WinGPS 4 Series