Suggesties voor GPS4 Voyager

Share information and suggestions on Stentec's WinGPS 4 Series programs.

Suggesties voor GPS4 Voyager

Postby net131313 » Mon 30 Jun 2008 - 15:30

Geweldig programma voor het plannen van routes, complimenten aan Stentec. :

1. Indien een route niet bezeilbaar is dan wordt deze rood gekleurd, dit geldt tevens voor het bereiken van de Laterale diepte. Wellicht is het handig om bij diepte een ander kleurtje te gebruiken.
2.Het bewerken van de velden in de routelijst (zoals getijdehaven of lat.diepte) gaat lastig (twee keer muisklik, en dan duurt het even), of is er een andere manier van werken?
3.De routelijst vergroten door de bovenrand te verschuiven is lastig.
4.Indien na het bewerken van een route, gestart wordt met bewerken van een nieuwe of andere route (via aankruisen in routebeheer beheer) kom je toch weer terecht bij de vorige route, tenzij je in routebeheer de tab bewerken gebruikt (niet direct zichtbaar door default afmeting van pop-up scherm). Het werkt wel, maar na enig zoeken.
5.Het ophalen van Gribfiles wordt in de handleiding summier uitgelegd met een verwijzing naar derden, ik gebruik nu Yachtcontrol files. Het zou handig zijn als men in Voyager direct de betreffende Gribfiles van een geselecteerd gebied kan ophalen.
net131313

Re: Suggesties voor GPS4 Voyager

Postby Bert » Tue 27 Jan 2009 - 22:58

Mijn verzoek is om het automatisch plannen van zeil-routes met tegenwind mogelijk te maken.
Daarbij moet het programma uitgaan van de optimale VMG die al in het polairdiagram staat.

Nu moet ik met de hand waypoints toevoegen, anders kan een route niet worden gepland.
Iedere keer als de wind draait moet ik deze waypoints verschuiven. Dat maakt de routeplanner voor mij eigenlijk onbruikbaar, zeker gedurende het zeilen.
Bert

Postby Bernard » Fri 30 Jan 2009 - 14:51

Bert wrote:Mijn verzoek is om het automatisch plannen van zeil-routes met tegenwind mogelijk te maken.
Daarbij moet het programma uitgaan van de optimale VMG die al in het polairdiagram staat.

Een dergelijke functie staat ook voor ons hoog op de wensenlijst. Er is nog geen informatie beschikbaar over de release datum van deze functie.
Ik zou de website en de nieuwsbrief in de gaten houden. Hier zal deze update zeker in behandeld worden.
Greetings Bernard

Stentec Support Team
Bernard
Site Admin

Postby klpd3929 » Mon 14 Sep 2009 - 17:18

Ik heb de volgende sugesties:

Bovenste taakbalk (icoontjes) zelf te kunnen configureren. Ik wil graag de optie AIS target lijst en AIS target informatie met 1 druk te voorschijn toveren.
1:De mogelijkheid hebben om zelf sneltoetsen te creeren.
2:Dikte en kleur van de route lijn als van de trajecten lijn kunnen aanpassen
3:Keuze om automatisch de naam, type etc van de AIS symbolen binnen de range op de kaart te plotten. Liefst dat ik zelf kan kiezen welke gegevens geprojecteerd worden op de kaart. Het mooiste zou zijn als ik bv een keuze kan maken dat bv alleen van zeilschepen de naam wordt getoond
4: Online zetten van nieuwe waypoint symbolen. Dat scheelt weer veel werk met het zelf maken
5: Signaal sterkte van de GPS en AIS ontvanger visueel maken.
klpd3929

Postby klpd3929 » Thu 17 Sep 2009 - 17:57

Na gebruik komen er weer een aantal sugesties:

Bij het bewegen van de muis ovder het gemaakte waypoint de waypoint info laten zien (bv positie/tijd etc)
Overzicht van de tijdens de trip gemaakte waypoints in een lijst met daarachter (bv positie/tijd etc)
Sneltoets of keyboardtoets configuren voor de MARK functie. De CTRL-M is lastig (toetst combinatie)
MOB (man overboard) functie. Bij het drukken van deze toets direct alle gegevens met peiling afstand in een opvallend waypoint op de kaart

Button: waypoint op cursor
Button: waypoint maken
Button: Direct to positie of direct to ship (peiling en afstand mee laten lopen)
Button: traject verwijderen.

Heel veel sugesties gaan bij ons over het op een eigen manier indelen van de buttons en sneltoetsen. Als dat in een volgende versie wordt opgenomen kan het hele programma ge fine-tuned worden naar de wensen van de gebruiker.

Ik hoop dat Stentec iets met deze informatie kan?
klpd3929

Postby tinopat » Sat 30 Jan 2010 - 15:56

Beste ontwikkelaars van Voyager,
Vroeger had ik een Dos-programma Wayplanner waarin ik bv. Kon opgeven dat ik een reisje wilde maken van IJmuiden naar Lowestoft. Vervolgens berekende het programma tussen die twee punten tezamen met de strominggegevens de route die ik over de grond moest varen om er te komen. Dat was in dit voorbeeld vaak een S-lijn. Ook berekende het programma de tijd wanneer ik het beste kon vertrekken. Dat was heel erg handig. Ik mis dat zeer in Voyager. Een idee? Groeten, Tino Pat
tinopat

Postby elrohir » Sat 26 Jan 2013 - 08:18

Daarbij moet het programma uitgaan van de optimale VMG die al in het polairdiagram staat??
elrohir

Postby Marianne » Wed 10 Jul 2013 - 16:45

Bij deze even reacties op enkele post hierboven:

1. Grib-files kunnen nu van grib.us worden gedownload van het gebied wat in het beeldscherm te zien is.

2. Het automatisch plannen van zeil-routes is nu mogelijk met de WinGPS 5 Voyager. Uiteraard wel wanneer het polair diagram is ingesteld en de grib-files zijn gedownload. Hierbij kunt u aangeven of u bij een bepaalde hoek uw motor wilt gaan inzetten, of dat u lekker wilt gaan kruizen. Hierin kunnen ook de stroming en getijden worden meegenomen in de berekening van de route. Bij een oversteek naar Engeland zal dan ook snel een S-vorm te zien zijn (afhankelijk van de wind uiteraard).

3.De bovenste knoppenbalk kan zelf worden ingedeeld bij 'beeld' en dan 'hoofdknoppenbalk aanpassen'.

4. De dikte en de kleur van de trajectlijn kan worden aangepast bij 'beeldeigenschappen'.

5. U kunt bij de AIS instellingen instellen wat voor soort schepen u wilt zien op uw scherm. Bijvoorbeeld alleen beroepsvaart. Ook kunt u ze verschillende kleuren geven, bijvoorbeeld zeilschepen blauw en gevaarlijke schepen rood. Ook kan er bij 'beeldeigenschappen' bij 'AIS' worden ingesteld wat u bij de AIS icoontjes voor informatie wilt, zoals de naam en snelheid van het schip.

6. Bij de navigatie info van de GPS kan worden gezien hoeveel satelieten de GPS in beeld heeft en hoeveel hij er hiervan gebruikt. Indien de GPS 4 of meer gebruikt, dan geeft de GPS een duidelijke positie.

7. De mouse-over functie is bij de laatste WinGPS 5 2013 zomer update in het programma gekomen. Dit betekent dat u met uw muis over een waypoint/routenetwerk kunt gaan en dan de achterliggende informatie als een vlaggetje er naast ziet verschijnen (zonder dat u er op hoeft te klikken).

8. Er staat een knop op de knoppenbalk 'Stop bijhouden traject'

Oftewel een groot gedeelte van uw wensen is in de loop van de jaren in het programma terecht gekomen.
Als u nog meer feedback heeft, dan horen wij dat uiteraard graag!
Greetings Marianne Kuik

Stentec Support Team
Marianne

Return to WinGPS 4 Series