Wingps 4 NMEA signaal naar DSC Marifoon

Share information and suggestions on Stentec's WinGPS 4 Series programs.

Wingps 4 NMEA signaal naar DSC Marifoon

Postby Herman » Thu 17 Jul 2008 - 23:04

Ik heb een DSC Marifoon aangeschaft en wil de NMEA signalen uit WINGGPS 4 naar de Marifoon leiden. Ik heb een zogenoemde GPS muis die de GPS signalen naar de Laptop stuurt. Wie weet hoe ik NMEA signalen naar de Marifoon breng? Normaal werkt dit via een serieele poort, maar die zit niet op mijn Laptop. Ik heb wel een USB / serieel omzetter, maar weet niet hoe ik de signalen naar die beterffende poort krijg. :?
Herman

Re: Wingps 4 NMEA signaal naar DSC Marifoon

Postby Pieter Sjerp » Mon 28 Jul 2008 - 11:27

Om te proberen door in WinGPS instrumentenbeheer een repeater installeren en kijken of er op pin 3 (out) van de USB/Serial omzetter een NMEA signaal aanwezig is die je naar de NMEA ingang van de marifoon aansluit.
Bij mij voer ik het NMEA signaal van de GPS die deze extra uitgang heeft direct naar mijn marifoon, dus dat is iets eenvoudiger.
Misschien lukt het, succes.

Pieter
Pieter Sjerp

Postby Herman » Sat 09 Aug 2008 - 14:56

Piter, bedankt voor je reactie,
Ik heb gekeken waar ik instrumentenbeheer kan vinden in WINgps 4. Maar dat heb ik nog niet gevonden. Misschien zit dat niet op deze versie? Heb jij ook de 4 versie? Kun je dan aageven waar ik het kan vinden? Overigens zal ik ook kijken of het signaal nu niet al op de usb/serial adapter te vinden is.
groeten,

herman
Herman

Postby joeri_01 » Fri 26 Dec 2008 - 22:13

Hallo Herman,

Volgens mij staat instrumentbeheer bij WIN GPS 4 gewoon onderaan in het pulldown menu instrumenten, wat boven aan in het scherm staat.

En dan zoals Pieter beschreef een reapeter in het schema neer zetten en dan via een usb>serial omzetter (pin 3 voor de +, en pin 5 voor de - draad) naar de DSC.

Joeri.
joeri_01

Postby Janneman » Fri 06 Feb 2009 - 14:06

Jammer dat dit draadje dood loopt. Ik heb namelijk dezelfde vraag met betrekking tot WinGPS4 Navigator. Het bewuste pulldown-menu waarover hierboven wordt gesproken kan ik in Navigator niet vinden bijvoorbeeld...

Heeft iemand raad?

groet
Jan Willem.
Janneman

Postby Bernard » Fri 13 Feb 2009 - 09:36

In WinGPS 4 Navigator is het niet mogelijk om een NMEA Signaal naar een ander instrument te sturen. Hiervoor is minimaal WinGPS 4 Pro nodig. In WinGPS 4 Pro vind je ook het menu 'Instrumentbeheer'.
Greetings Bernard

Stentec Support Team
Bernard
Site Admin

Postby arnoldw » Fri 10 Apr 2009 - 22:15

Kreeg het Virtual Serial Ports Emulator programma van een kennis. Dit programma heeft een splitter functie waarmee signalen naar een virtuele COM poort worden gezonden. Deze COM poort kan door verschillende programma's tegelijk worden aangesproken. Je moet de baudrate wel op 4500 baud zetten. Het programma is gratis. Je kunt het downloaden van: http://www.eterlogic.com/Downloads.html
arnoldw

Return to WinGPS 4 Series