WinGPS mobile op PDA

Share information and suggestions on Stentec's WinGPS 4 Series programs.

WinGPS mobile op PDA

Postby Stephan Claes » Tue 16 Sep 2008 - 20:16

Ik ben een manier aan het zoeken om makkelijk digitaal te navigeren op een zeilboot met als vaarwater zeeland en noordzee. laptop lijkt me te kwetsbaar en heeft een erg hoog energieverbruik. Toestel moet ook te gebruiken zijn in de auto als navigatieapparaat met bijkomende software.

Daarom dacht ik aan een PDA: MioP560 of ASUS MyPAL A696 met ingebouwde gps.

Is die compatibel met WinGPS4 mobile?
Kunnen de digitale kaarten op laptop bekeken worden? DKW1800 en Navkom DKW2
Kunnen de kaarten op laptop bekeken worden en kunnen dus waypoints en routes op een laptop aangemaakt worden (veel handiger door groot scherm) en vervolgens in de pda geladen worden? de pda wordt dan verder op zichzelf gebruikt tijdens de navigatie.
Zijn er betere opties als PDA?

Aanschaf zal ik best uitstellen tot voorjaar 2009 vermoed ik omdat dan een nieuwe versie uitkomt en nieuwe kaarten? PDA wil ik wel al aanschaffen in promotie.
Garmin zint me niet echt omdat die kaartupdates soms veel te lang op zich later wachten en de toestellen enorm duur zijn.

Alvast dank voor de antwoorden.
Stephan Claes

Re: WinGPS mobile op PDA

Postby Bernard » Wed 17 Sep 2008 - 09:02

Beste Stephan,

Het is inderdaad mogelijk WinGPS 4 Mobile op de PDA te draaien. De Mio en Asus kunnen het programma goed draaien. De kaarten kunnen ook nog op een laptop geïnstalleerd worden zodat ze daar ook nog te gebruiken zijn.

Om op de laptop routes en waypoints aan te maken en uw reis goed voor te bereiden is WinGPS 4 Navigator nodig. De freeware versie van WinGPS 4 kan namelijk geen routes aanmaken. Deze routes kunnen na het aanmaken op de PC/laptop naar de PDA worden gekopieerd.

Het is mogelijk een laptop te gebruiken in combinatie met een extern scherm(eventueel touchscreen). Als u dan het scherm van de laptop dichtklapt is het stroomverbruik van de laptop al een stuk minder. Zo'n extern scherm kan dan makkelijk bediend worden en neemt niet veel stroom. Dit is ook mogelijk met een pc voor aan boord.

De kaarten worden inderdaad ieder jaar vernieuwd. Dit gebeurd over het algemeen begin maart. Bij aanschaf van de kaarten, per november, ontvangt u een gratis upgrade naar de kaarten van 2009.

De software wordt ook geüpdate deze updates zijn echter kosteloos en kunnen zonder problemen worden gedownload. Dit geld niet wanneer het programma om een nieuw programma zal gaan. Nu is het bijvoorbeeld nog WinGPS 4 met gratis programma updates. Wanneer WinGPS 5 uit zou komen is deze update/upgrade niet gratis (tenzij anders aangegeven). Er zou dan een upgrade voor de versie uitkomen.

Groeten Bernard Kamperman
Stentec Software
Greetings Bernard

Stentec Support Team
Bernard
Site Admin

Re: WinGPS mobile op PDA

Postby Stephan Claes » Thu 18 Sep 2008 - 20:34

beste,

Vooreerst dank voor de duidelijke antwoorden.
Dus als ik het goed begrijp moet ik WinGPS 4.2 Navigator kopen voor op laptop EN WinGPS 4.1 mobile Navigator voor de PDA als ik routes op laptop wil maken en naar PDA uploaden?
Dan is misschien een betere optie om te kiezen voor WinGPS 4.2 Navigator op laptop en om een eenvoudige Garmin gps erbij die met USB aan laptop te koppelen is. Route te uploaden naar gps en die dan verder standalone te gebruiken? zuinig, beter bestand tegen schokken en water (en bovendien nog te gebruiken tijdens wandeling ofzo ...)

Groeten,
Stephan
Stephan Claes

Return to WinGPS 4 Series