Vastlopen WinGPS 4 Lite na 5 minuten

Share information and suggestions on Stentec's WinGPS 4 Series programs.

Vastlopen WinGPS 4 Lite na 5 minuten

Postby Lanina » Wed 06 May 2009 - 13:43

Op mijn boord laptop met Windows XP loopt het programma WinGPS4 Lite elke keer vast na circa bijna 5 minuten goed functioneren. Het programma reageert dan niet meer op toetsaanslagen, het beeld blijft vaststaan. De GPS pijl met lijn staat ook vast. Programma afsluiten lukt niet, ook niet met Taakbeheer. De computer moet opnieuw worden opgestart.

Ik heb hetzelfde programma WinGPS Lite, dezelfde DKW en ANWB kaarten (uit jaar 2008) en dezelfde GPS muis (BU 353) ook geinstalleerd op de thuiscomputer (met Windows Vista) en hier heb ik nooit problemen met vastlopen gehad (ook niet na 9 uren gebruik).
Komt het probleem door verschil in Windows XP en Windows Vista ?

Ik heb inmiddels een aantal zaken geprobeerd:
- laatste software driver voor GPS muis BU 353 (via Stentec site en via ww.usglobalsat.com)
- laatste WinGPS4 Lite versie van 1 mei j.l.
- baud rate en buffer grootte van stuurprogramma GPS muis gevarieerd

Herkent iemand dit probleem en is er een oplossing voor ?
Alvast dank.

Met vriendelijke zeilersgroet, Lanina
Lanina

Re: Vastlopen WinGPS 4 Lite na 5 minuten

Postby hoogers » Wed 24 Jun 2009 - 21:05

Dag lanina,
Ik heb inderdaad hetzelfde probleem. Net een nieuwe netbool (Acer) aangeschaft met windows xp home edition. USB-gps-muis van haicom III.
Na ee3n minuut of drie vier gaat het programma op inactive.
In de application log komt :
Vastgelopen toepassing: WinGPS4L.exe, versie: 4.1.11.0, vastgelopen module: hungapp, versie: 0.0.0.0, vastgelopen op: 0x00000000.
en vervolgens de volgende melding:
Fout-bucket 1319319348.

Microsoft knowledge base geeft hierover geen informatie

Ik kan me voorstellen dat een stack in overflow komt maar er is niets van te traceren.

Ik blijf verder zoeken. Mocht je echter al een oplossing hebben hoor ik dit graag.

Vandaag ga ik deze gegevens ook doorsturen naar de Stentec support desc. misschien is het een eenvoudige aanpassing in een parameter oid.

Met vriendelijke groet

Dirk Hoogers
hoogers

Postby Lanina » Thu 25 Jun 2009 - 08:23

Beste Dirk,

Dit antwoord heb ik gekregen van de helpdesk:

"Maakt u gebruik van een zogenaamde Netbook (een kleine laptop) ? U zou
eens kunnen proberen om via het menu GPS -> NMEA monitor in WinGPS 4
Lite de optie 'NMEA weergave onderbreken' te activeren. Het is goed
mogelijk dat het probleem zich daarna niet meer voordoet."

Dit heeft bij mij goed geholpen. Ik hoop bij jou ook !

Groet,

Lanina
Lanina

Postby Bernard » Thu 25 Jun 2009 - 08:40

Voor WinGPS 4 Pro/Voyager kan dit worden gedaan in 'Instrumenten->NMEA Monitor'.

WinGPS 4 Lite en WinGPS 4 Navigator gebruiken de door Lanina beschreven methode.
Greetings Bernard

Stentec Support Team
Bernard
Site Admin

Postby waterflater » Fri 03 Jul 2009 - 11:42

Hallo,

ik heb hetzelfde meegemaak. Vandaar de reaktie.
Vanaf het moment dat WinGPS 4 Pro beschikbaar was gebruik ik het. Zelfs als tester meegewerkt in het zeer prille begin.
Vroeger gebruikt op een laptop. Al sinds jaren op een vaste boordcomputer, die ook voor allerlei andere applicaties wordt gebruikt..
De PC (een zeer sterke, allround, machine voor professioneel gebruik en alle software aankan die ik ooit eens gebruik), draait onder XPPro. Heeft 4Gb geheugen en is nog nooit (en ik doe er erg veel mee) gecrasht.

Begin dit jaar was dat wel het geval. Het leek of de machine bevroor. Het beeld bleef zichtbaar, maar verder was elke in- of output onmogelijk. De stekker was de enige oplossing. Toen het gebeurde hadden we net enkele dagen op groot open water doorgebracht en daar werkte alles uitstekend. De eerste crash trad op toen we op het IJ in Amsterdam voeren, op het Noordzeekanaal niet, maar zodra we in Haarlem kwamen weer wel. Op de Brasem had ik even tijd en ben gaan zoeken wat er eigenlijk gebeurde. Er was geen sprake van een geheugenprobleem, stack overflow of wat dan ook.

Het volgende bleek; vorig jaar heb ik een WiFi antenne (10dB omni) gemonteerd. Het werkt uitstekend wanneer er een WLan in de buurt is.
De PC->draadloze netwerkverbinding staat, zoals de meeste, ingesteld op automatisch zoeken en verliest tegelijkertijd het kontakt met het vorige netwerk.
Als proef heb ik de Wifi netwerkkaart uitgeschakelt, en de computer, werkend met WinGPS4 werkte uitstekend en crashte niet meer.

Uiteraard heb ik het gemeld aan Stentec en die reageerden met wat ongeloof en de suggestie de NMEA weergave uite teschakelen.
Ik vind dat een onlogische reaktie, want die moet aan kunnen blijven. Daarbij hielp het mij niets. Inmiddels heb ik al vele dagen gevaren met WinGPS4 altijd aan, de WiFi netwerkkaart uit en geen enkele storing meer gehad. Ook geprobeerd (in een bewoonde omgeving) met de netwerkkaart aan, en dan trad de crash vrij snel op. Mijn conclusie: een actieve, zoekende en signaal ontvangende WiFi netwerkkaart en WinGPS4 werken niet (goed) samen. De volgende vraag is of de laptop die jij hebt toevallig ook een (ingebouwde) WiFi mogelijk heeft en of die soms toevallig actief was? Ik ben erg benieuwd. met vriendelijke groet Huub Barnhard
waterflater

Postby bernard.cl » Sat 22 Sep 2012 - 20:19

Kennelijk is het probleem vanhet vastlopen al erg oud, gezien de data waarop door enkelen het probleem kenbaar is gemaakt.
Ik kom dit probleem sinds enkele maanden tegen.
Ook als de wifi kabel niet is aangesloten en ik ver van elke wifi hotspot verwijderd ben, dan loopt Wingps 4 na plm 10 min vast. In alle jaren daarvoor heb ik nooit met dit probleem te kampen gehad.
Er moet daarom toch een behoorlijke softwarefout in Wingps 4 geslopen zijn.
Omdat ik veel van deze foutmeldingen op deze site lees, zou ik zeggen....., "Stentec....., doe er wat aan om dit probleem op te lossen. Want dit werkt niet echt.
Ik ben benieuwd of julie er de komende winter wat aan gaan doen.
Mvg.
Bernard.cl
bernard.cl

Return to WinGPS 4 Series