Polair diagram invullen

Share information and suggestions on Stentec's WinGPS 4 Series programs.

Polair diagram invullen

Postby bernard.cl » Thu 30 Jul 2009 - 17:16

Van mijn boot, Holman&Pye 36- Red Admiral zijn geen meetgegevens bekend, dus moet ik het polair zelf gaan invullen.
In de 1e kolom diagrambeheer wordt gesproken over: Beat Angles; Beat VMG; Run VMG; Gybe Angles. Wat wordt met deze termenbedoeld?
In die bestaande kolom wordt de windhoek aangegeven maar ik mis ik bv 30o; 40o; 180o . Kan ik de bovengenoemde Beat Angles etc vervangen door de ontbrekende windhoeken van 30 - 40 - en 180 o?
Als er wordt gesproken over windsnelheid welke wind wordt dan bedoeld. Wind over dek (schijnbare wind) of de ware wind?
Ik heb een jacht uit het databestand gezocht dat het meest dichtbij mijn boot komt. Het betreft de Swan 36. Als ik nu de gegevens in de kolommen wijzig met de door mij opgenomen gegevens van mijn boot, krijg ik dan een juist polair diagram van mijn H&P36?

Mvg. Bernard
bernard.cl

Re: Polair diagram invullen

Postby eriko » Thu 13 Aug 2009 - 22:02

Hallo Bernard,

Ik heb niet alle antwoorden, maar hier alvast een begin:
Beat angles: de hoek bij het kruisen die niet bezeild is.
Beat vmg: de snelheid recht tegen de wind in, als je onder een hoek van 45 graden kruist dan is dit de wortel van de snelheid op 45graden
run vmg: de allersnelste koers?
gybe angles: de hoek om "af te kruisen" ipv plat voor het lapje te zeilen

Kijk ook hier eens: http://www.c34.org/faq-pages/faq-polar-diagram.html

Een bestaand diagram aanpassen is vaak het handigste, let er op dat de vorm van het polair diagram blijft lijken op de andere, vreemde uitschieters betekenen vaak een fout in de gegevens.

Succes,

Erik
eriko

Re: Polair diagram invullen

Postby eriko » Tue 24 Nov 2009 - 20:46

Ik heb inmiddels een compilatie van de stappen online gezet:
http://www.oppedijk.com/zeilen/create-polar-diagram

Ik hoop dat je hiermee verder komt.

Erik
eriko

Return to WinGPS 4 Series