downloaden Grib-files werkte niet in Windows 7

Share information and suggestions on Stentec's WinGPS 4 Series programs.

downloaden Grib-files werkte niet in Windows 7

Postby tinopat » Sat 30 Jan 2010 - 15:45

Ik heb ontdekt dat in WinGPS Voyager, als het downloaden van Grib files niet werkt in Windows 7, bij mij de beveiliging wat minder strak moest.
Tijdens het bijwerken of downloaden van gribfiles kreeg ik steevast de melding dat het uitpakken niet geslaagd was. Toen ik onder start>configuratie>gebruikersaccounts>instellingen het schuifje helemaal naar beneden had geplaatst (nooit een melding geven) lukte het wel. Overigens had ik dezelfde melding al een ander keer, maar toen was mijn harddisk helemaal vol. Het blijkt dus dat het WinGPS-programma een onjuiste foutmelding genereerde.
tinopat

Re: downloaden Grib-files werkte niet in Windows 7

Postby Ramon » Mon 01 Feb 2010 - 15:13

Hallo Tinopat,

Het terugschroeven van de UAC-beveiliging van Windows 7 is niet nodig en ook niet een goed idee (uit veiligheidsoogpunt). De reden dat het programma de GRIB-gegevens niet kon opslaan is waarschijnlijk te wijten aan de gekozen bestandslokatie. Wanneer dat een lokatie is waar de aangemelde gebuiker geen schrijfrechten heeft (bijv. de map waar het programma geinstalleerd is) dan mag het programma daar zijn gegevens niet wegschrijven en dus ook niet uitpakken. Bij het downloaden van GRIBs kan er een downloadlokatie worden opgegeven, geef hier bijvoorbeeld de Mijn Documenten map op, of een map die daarin staat.
Of dit werkelijk de oorzaak ik kun je ook controleren door het programma als adminstrator te starten (klik met recht op het icoon en kies voor 'Als administrator uitvoeren'). De UAC-schuif dient dan wel weer teruggezet te worden. Als het dan wel werkt en bij normaal starten niet, dan ligt het aan de schrijfrechten van de gekozen map.

Ramon Beiboer
Stentec Software
Ramon
Stentec Software Developer

Postby tinopat » Wed 24 Feb 2010 - 23:39

Beste Ramon,
Ik heb de UAC weer op standaard ingesteld, opnieuw opgestart, en geprobeerd een gribfile te downloaden. Weer die foutmelding, terwijl ik het bestand op de locatie C:\Program Files\Stentec\WinGPS\Gribs\ probeerde te saven. Overigens start ik altijd op met administrator-rechten. Volgens mij is dus uw vorige antwoord niet juist.
Met vriendelijke groet, Tino Pat
tinopat

Postby Ramon » Wed 31 Mar 2010 - 10:57

Hallo Tino,

Het opslaan van GRIB-bestanden in de 'C:\Program Files' map kan ik je afraden, omdat die map daar niet voor bedoeld is. Deze map valt onder de beveiligde zone van Windows en is dus schrijfbeveiligd. Ook het starten van WinGPS met administrator-rechten kan ik je afraden omdat het programma ontworpen is om zonder administrator-rechten te werken en je dus beter beveiligd bent wanneer het programma met beperkte rechten uitgevoerd wordt (je kunt dan ook niet per ongeluk bestanden in de beveiligde mappen overschrijven). Wanneer je GRIB-files opslaat in je eigen gebruikersmap (of een andere map waar je expliciet schrijfrechten hebt als gebruiker met beperkte rechten), dan zul je geen problemen ondervinden. Je kunt er bijv. voor kiezen de map 'C:\GRIBS' aan te maken en je eigen account (of de groep 'iedereen') schrijfrechten te geven in die map.
Het scheiden van gebruikersgegevens en programmabestanden in aparte mappen heeft ook als voordeel dat je bij het maken van back-ups niet de programmamappen hoeft door te spitten om te kijken of daar nog bestanden staan die ge-back-upt dienen te worden.

Met vriendelijke groet,

Ramon Beiboer
Stentec Software
Ramon
Stentec Software Developer

Postby Jhenry » Fri 24 Apr 2015 - 08:05

WinGPS 4 Voyager geeft niet aan hoeveel satellieten de GPS ontvanger die is aangesloten op een AIS SR-162 'ziet' (Nav info scherm). WinGPS 4 Voyager geeft van een GPS die direct is aangesloten op een op een USB poort wél aan hoeveel satellieten die GPS ziet waardoor je bepaalde, aan satelliet ontvangst gebonden functie's, kunt gebruiken.
Jhenry

Return to WinGPS 4 Series