voyager - routeoptimalisatie

Share information and suggestions on Stentec's WinGPS 4 Series programs.

voyager - routeoptimalisatie

Postby paul stoelinga » Sun 21 Nov 2010 - 21:14

Ik heb sinds kort Voyager en ben aan het experimenteren met de mogelijkheden. Vooral de routeoptimalisatie: ik klik een route; laad een grib-file en ga schuiven met de routepunten, zoals de handleiding voorschrijft. Net zolang totdat ik de vaarijd heb geminimaliseerd. Is erg leuk en werkt mooi.
Alleen: als ik een precies tussen twee routepunten gelegen routepunt langs de route verschuif, dus in de richting van de route/in lijn met de andere routepunten, zonder de koershoeken te veranderen, heeft dat grote invloed op de (totale) vaartijd. maar dat kan toch niet ? Doe ik iets verkeerd?

Ook komt het voor dat bij minimale veschuivingen haaks op de routerichting er ineens hele uren verschil in vaartijd onstaan. Ligt dat inderdaad zo gevoelig?

Soms geeft de routeplanner aan dat er een motorrak gevaren wordt. Hoe komt dit? Hoe kan ik dat voorkomen?

vriendelijke groet,
Paul Stoelinga
paul stoelinga

Re: voyager - routeoptimalisatie

Postby eriko » Thu 25 Nov 2010 - 21:38

Hey Paul,

Ik zie hetzelfde gedrag bij het verschuiven, misschien beter om dit bij de helpdesk aan te melden, lijkt me een bug(zeker bij een halvewinds rak).

Voor je overige vragen, je kan bij een route defaults opgeven, zoals een polair diagram, is deze niet aanwezig of is er niet genoeg wind, dan blijft het motoren. Dit kun je oplossen door bij de route instellingen op het 2e tabje (planning) uit te vinken dat je de motor wilt gebruiken, of deze waarde laag zetten (bv onder 1 knoop)

Erik
eriko

Postby paul stoelinga » Sat 11 Dec 2010 - 23:20

Dag Erik,

Bedankt voor je opmerkingen. Dat helpt. Ik heb het gedoe met het verschuiven van de routepunten bij de helpdesk aangemeld, maar nog (steeds) geen reactie gekregen. Ze zullen er wel over aan het denken zijn :?
Paul
paul stoelinga

Postby Timo Verwoest » Thu 20 Jan 2011 - 14:07

Beste Erik, Paul,

Hierbij een mogelijke verklaring voor jullie opmerkingen (van een enthousiast WinGPS gebruiker / Naval Architect maar geen software ontwikkelaar en niet in dienst bij Stentec ofzo):

Ik kan natuurlijk niet goed overzien hoe je (jullie) specifieke polaire diagram en grib file eruit zien, maar door de manier waarop deze informatie volgens mij door Voyager wordt gebruikt, is het prima mogelijk dat het verschuiven van punten tot grote verschillen leidt. Hoewel dit misschien onverwacht en onwenselijk is, valt te bediscussiëren of dit een bug is en of er uberhaupt realistische alternatieven zijn.

De uitdaging zit in het volgende: Voyager kan tussen twee waypoints alleen maar werken met een gemiddelde snelheid op basis van de start condities (wind en stroom snelheid en richting) bij het eerste waypoint en de daarbij behorende prestatie van het schip (op basis van de polairdiagram dat daarbij hoort). De afstand tussen de twee waypoints bepaalt dan het tijdstip waarop je bij het tweede waypoint uitkomt. Plaats je hier een derde punt tussen, dan is Voyager in staat om een "beter" gemiddelde te bepalen tussen de twee waypoints op basis van de continue veranderende wind en stroomcondities en dus verandert de eindtijd. Bij extreem variabel weer (of stroom) en/of een gevoelig schip gaat dit dus veel uitmaken. Dit geldt zelfs voor het verschuiven van het middelste punt langs de koers tussen de twee uiterste waypoints. Het is gewoonweg een niet-lineair systeem (mede door de grote hoeveelheid variërende parameters die je tijdstip bepalen).

Een conclusie die je hier bijvoorbeeld uit kunt trekken is, dat je na moet nadenken over het aantal waypoints dat je gebruikt voor het optimaliseren van je route. Hierbij rekening houdend met de resolutie en tijdstappen van je informatie over omgevingscondities (hoe nauwkeuring is je grib file in tijd en dekking). In principe is het zo dat meer waypoints op een route (binnen de grenzen van de resolutie van de grip file) tot een nauwkeurigere optimale routebepaling leidt. Het nadeel is echter, dat dit vrijwel onhandelbaar wordt (even een route aanpassen op basis van een update van een grib file is opeens heel veel werk...).

Ik heb Stentec twee jaar geleden een feature request gedaan om dit te automatiseren (eigenlijk had ik dit bij aanschaf al verwacht...). Ook dit is lastig (google maar eens op isochrome routing) maar wel aanwezig in andere vergelijkbare software. Maargoed, Stentec is in principe gekomen met een interessant voorstel: de Magic button (zie ook de Developers blog). Deze button moet het verschuiven van een punt naar de optimale possitie automatiseren. Is best een goed idee alleen duurt het langzamerhand wel erg lang voordat dit werkelijkheid is geworden... Ik hoop ze daarom ook bij deze weer aan te sporen het te gaan releasen :)
Timo Verwoest

Return to WinGPS 4 Series