Wind vector fout

Share information and suggestions on Stentec's WinGPS 4 Series programs.

Wind vector fout

Postby Bert » Sat 18 Mar 2006 - 18:35

Bij mij wordt de vector voor relatieve wind verkeerd getekend.

De relatieve wind wordt getekend t.o.v. noord, en niet zoals zou moeten t.o.v. de heading.

Dit gebeurt zowel in simulatiemodus als aan boord, gekoppeld aan de windset.

Dit lijkt me niet goed.. of doe ik iets verkeerd?

Bert
Bert
 
Posts: 10
Joined: Sat 18 Mar 2006 - 18:30

Postby Stefan » Tue 21 Mar 2006 - 11:14

Bert,

De relatieve wind is bij ons gedefinieerd t.o.v. noord en niet ten opzichte van de heading.

De windvector wordt dus goed getekend.
Stefan
Stentec Software Developer
 
Posts: 277
Joined: Thu 09 Oct 2003 - 20:07
Location: Heeg

Postby Bert » Tue 21 Mar 2006 - 13:26

Dat is juist het probleem..

Ter verduidelijking:

Ik heb het volgende geprobeerd in simulatiemode:

SOG 10kts
COG 180

Absolute wind 10kts uit 135deg (blauwe vector)

De relatieve wind (rode vector) komt nu uit -23deg en staat getekend alsof de relatieve wind vanuit 157deg stuurboord over dek waait.

De juiste interpretatie van -23deg relatieve wind zou volgens mij zijn dat de wind vanuit 23deg bakboord over dek waait.

De rode vector zou dus tov heading (23 deg port = 157 magnetic) en niet tov noord (337 deg magnetic) getekend moeten worden.
Bert
 
Posts: 10
Joined: Sat 18 Mar 2006 - 18:30

Postby Bert » Tue 21 Mar 2006 - 20:11

Schermafbeelding bij bovenstaande situatie
Image
Bert
 
Posts: 10
Joined: Sat 18 Mar 2006 - 18:30

Postby Stefan » Wed 22 Mar 2006 - 10:32

Bert,

De relatieve wind wordt in WinGPS 4 Pro getekend als een vector die aangeeft waar de wind naar toe waait (net als het vaantje in de mast). Terwijl de absolute wind wordt getekend als vector waar de wind vandaan komt. Dit geven de pijlpunten op het einde van de vector ook aan.

Uiteindelijk komen de gegevens overeen. De interpretatie is alleen even anders.
Stefan
Stentec Software Developer
 
Posts: 277
Joined: Thu 09 Oct 2003 - 20:07
Location: Heeg

Postby Bert » Thu 23 Mar 2006 - 21:03

Ok, ik snap het.
Bert
 
Posts: 10
Joined: Sat 18 Mar 2006 - 18:30

Postby Bert » Mon 27 Mar 2006 - 09:56

Ik heb nu aan boord getest en het is toch niet goed..

De absolute wind is rond 220deg magnetic, zuidwest.

De boot ligt in de haven, de magnetisch heading (compass) is 243deg.

De windset (Raymarine ST50) geeft NMEA datagrammen met de relatieve wind.

De relatieve wind die de windset meet en doorgeeft via NMEA is rond 23deg port, dus -23deg.

WinGPS rekent nu de absolute wind uit, en komt tot de -onjuiste- conclusie dat de wind uit rond 360-23= 347 deg komt, bijna noord. (blaauwe vector).

De rode vector (vaantje) staat recht tegenover de blaauwe.

De informatie in het instrumentenpaneel bij absolute wind is ook 347deg, en dus ook niet overeenkomstig de werkelijke gemeten wind.

Mijn conclusie is dat de relatieve wind van de windset (-23deg) wordt geïnterpreteerd als 347deg, en niet als heading -23 = 220 deg.

(Ik heb jammergenoeg geen plaatje kunnen kopiëren aan boord..)
Bert
 
Posts: 10
Joined: Sat 18 Mar 2006 - 18:30

Postby Bert » Wed 29 Mar 2006 - 21:25

Nogmaals bovenstaande, maar nu met plaatjes, en andere getallen. De wind komt echt vanuit 227deg magnetic ( de waarden op de foto's wijken soms een graad af door het tijdsverschil van de opnames).

Het lijkt er op dat in mijn geval de relatieve wind uit het NMEA datagram verkeerd wordt vertaald naar een absolute wind..

Image
Image
Image
Bert
 
Posts: 10
Joined: Sat 18 Mar 2006 - 18:30


Return to WinGPS 4 Series

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests

cron