Varen over wantij

Share information and suggestions on Stentec's newest navigation programs.

Varen over wantij

Postby Aart Korstjens » Sat 01 Feb 2014 - 15:03

Ik ben wel een ervaren zeezeiler en ik heb behoorlijk leren rekenen met stroming en getijden en zo, maar het varen over een wantij op de Wadden gaat voor mij iets nieuws worden komende zomer. Als ik in WinGPSPro een route uitzet van bijvoorbeeld Kornwerd naar Halingen via de Boontjes dan maak ik aan de zuidkant en aan de noordkant van de 2 meter dieptelijn van de Boontjes een extra routepunt en ik voeg aan alle routepunten informatie toe zoals de LAT diepte zoals op de kaart aangegeven en koppel ik de routepunten aan het dichtstbijzijnde getijdestation. Tot zover doe ik volgens mij alles goed? De route is een mooie rode streep op mijn scherm.

Maar nou komt het, het lukt mij niet om ergens te schuiven met de tijd om te zien wanneer ik nou wél en wanneer ik nou niet over dat stukje wantij van 1,5 mijl kan. Als ik het goed begrijp zou de rode lijn SOMS geblokt moeten zijn als ik er NIET over kan. Ongetwijfeld ben IK degene die iets niet goed of niet in de juiste volgorde doet maar ook na een behoorlijke tijd allerlei variabelen veranderen (zoals diepgang van mijn schip) lukt het me niet.
Kan iemand het mij het een keer goed uitleggen?

Aart
Aart Korstjens

Re: Varen over wantij

Postby Aart Korstjens » Sun 09 Feb 2014 - 15:19

Er hebben al vele mensen gekeken naar mijn vraag, maar ik heb nog geen enkele reactie gehad. Is het inderdaad echt een moeilijke vraag of wordt deze optie eigenlijk door niemand gebruikt?

Kom op jongens, er is toch wel iemand die me kan helpen?

Aart
Aart Korstjens

Postby Ralph » Fri 14 Feb 2014 - 10:59

Actuele waterdiepte bij route over wantij of ondiepte (getijdenwater)

Versie DKW 1800 (2014) en WinGps 5 Pro (2014)

Plan een route over de Boontjes voor een schip met een diepgang van 4 meter.
b.v: De werkelijke diepgang is 3.5 meter en een marge van 0,5 meter.

Dit in te stellen in: bestand – eigenschappen – schip – afmetingen.

Zorg dat: Toon waterwegen en Toon waypoints aan staat.

Plan een route door de boontjes:
WP1 = ter hoogte van BO29
WP2 = ter hoogte van BO35
WP3 = ter hoogte van BO41

Activeer waypoint 2, halverwege de ondiepte, selecteer bij de route bewerk logo’s
het: eigenschappen van geselecteerd routepunt bewerken.
Neem de gegevens van het blauwe driehoekje (gegevens dieptestaat) over in de
eigenschappen van het geselecteerde routepunt. Getijstation , Lat-diepte en achterlopen.

selecteer: toon/verberg vectoren (blokje met 3 gekleurde pijlen).
Selecteer: route instellingen en speel met de tijd. De rode gestippelde lijn zal tijdens het
tijdblok dat de ondiepte / wantij gepasseerd kan worden een doorgetrokken lijn zijn.
Op het geselecteerde routepunt zie je de kiel van je schip en de clearance met het LAT vlak.
(Ten tijde dat de routelijn doorgetrokken is)
Voor de duidelijkheid kan het beter zijn de route naast de geul te tekenen zodat e.e.a.
beter te zien is.

Ter controle kan je de getijgrafiek van Harlingen ernaast houden en zien dat de een bepaald tijdspad
voor en na hoog water kan passeren en de rode lijn dus doorgetrokken is.

Succes,
Ralph
Ralph

Postby Aart Korstjens » Sat 22 Feb 2014 - 10:45

Ralph,

Bedankt voor je heldere uitleg. Na een paar keer een route maken begrijp ik nu hoe het werkt. En ook waarom het zó werkt. Maar ik heb nog twee vragen.
    * Ergens in jouw uitleg geef je aan dat ik de knop voor de vectoren aan moet zetten. Waarom? Zonder dat die knop aan staat werkt het ook!
    * En de tweede vraag betreft de dieptestaat. Meestal staat bij zo een blauw driehoekje een diepte in LAT, maar soms in NAP (en dan staat er trouwens ook geen getijdestation bij). Bij het aangeven van waardes bij het routepunt is echter alleen een mogelijkheid voor LAT. Het verschil tussen LAT en NAP is nogal verschillend per locatie dus ik kan niet zo maar van NAP een LAT maken. Ik kan dus alleen maar werken met meetpunten met een LAT waarde?

Maar in ieder geval bedankt voor je uitleg.

Aart
Aart Korstjens

Postby Ralph » Sat 22 Feb 2014 - 20:51

Het verschil tussen LAT en NAP?

NAP is een vast referentievlak, dat overal even hoog is. LAT is de laagste voorspelde niveau (gerekend over 19 jaar),
los van meteorologische omstandigheden (opwaaien, afwaaien, etc).
Op zeekaarten is LAT de gebruikte referentie. Maar… het verschil tussen LAT en NAP is dus afhankelijk van de hoogte
(en vooral laagte) van het getij. En dat is voor elke locatie weer anders.

Dit verschil is voor elke locatie keurig te bepalen met het programma PCTrans, dat bij de Hydrografische dienst is te downloaden.

Verder wordt voor veel getijtabellen het verschil tussen LAT en NAP aangegeven.
Zie ook bv: http://live.getij.nl/getij_resultaat.cf ... =IJMDBTHVN

groet, Ralph
Ralph

Postby Aart Korstjens » Tue 01 Apr 2014 - 16:25

Ralph,

Het verschil is me duidelijk. Blijft de vraag waarom de ene referentie in LAT en de andere in NAP is? En in het programma kan ik LAT niet veranderen in NAP.

Aart
Aart Korstjens

Postby Vincent » Thu 17 Apr 2014 - 11:49

Beste Aart Kortsjens,
De dieptes worden door Rijkswaterstaat gepeild in NAP. Wij rekenen deze om naar LAT dieptes (referentie zeekaart). Echter nog niet voor alle locaties is dit nog mogelijk omdat de locatie bijvoorbeeld ver van een getijdestation afligt, waardoor het omrekenen een onbetrouwbaar resultaat kan geven. In dat geval is er voor gekozen om de NAP waarde te laten staan.
Met vriendelijke groet,
Vincent,
Cartograaf Stentec.
Vincent

Return to WinGPS 5 Series