snelheid op de GPS

Share information and suggestions on Stentec's newest navigation programs.

snelheid op de GPS

Postby Aart Korstjens » Mon 11 Jun 2012 - 16:49

Al jarenlang heb ik een Furuno GPS en ik heb nooit redenen gehad om aan de daarop aangegeven SOG te twijfelen. Toen ik een aantal jaren geleden begon met digitaal navigeren had ik bij een niet nader te noemen navigatieprogramma een GPS muis gekocht en die geeft op dat programma vrijwel dezelfde SOG. Mooi,........ dat werkt dus naar tevredenheid. Furuno en muis dezelfde SOG.

Sinds ruim een maand navigeer ik met WinGPS 5 Pro en tot mijn verbazing zie ik daar met gebruikmaking van diezelfde muis en met dus dezelfde driver een struktureel hogere SOG. Meestal zo rond de 0,6 á 0,7 Nm hoger maar soms zelfs wel 0,9 Nm méér dan mijn Furuno die ik natuurlijk tegeleijkertijd aan kan zetten. Om de SOG van de muis te vergelijken is wat ingewikkelder want dan moet ik eerst beide programma's openen en dan afwisselend de communicatie met de muis op de een en op de ander zetten want 2 programma's tegelijk met dezelfde muis kan niet.

Het zou natuurlijk kunnen dat de Furuno en de muis-uitlezing op dat andere programma beiden fout (te laag) zijn. Maar het kan ook dat de uitlezing van de SOG op de WinGPS 5 Pro fout (te hoog) is. Wie het weet mag het zeggen! Heeft iemand een suggestie hoe ik het een en ander zou kunnen controleren en/of calibreren?

Tot op heden heb ik die snelheid niet écht nodig gehad, maar over drie weken ga ik naar Engeland en ik zou het toch wel prettig vinden als ik weet welke SOG ik kan vertrouwen.

Aart Korstjens
a/b VAART
Aart Korstjens

Re: snelheid op de GPS

Postby Pieter Sjerp » Fri 15 Jun 2012 - 10:21

Als u in het bezit bent van een TomTom of een ander los te koppelen autonavigatiesysteem zou u die kunnen gebruiken voor het vergelijken van de snelheid.
WinGPS moet dan wel voor dit doel de snelheid in Km/u worden ingesteld.
Pieter Sjerp

Re: snelheid op de GPS

Postby Aart Korstjens » Sat 16 Jun 2012 - 14:32

Beste Pieter,

Goeie tip. Bedankt. Ik hou je op de hoogte van de bevindingen.

Aart
Aart Korstjens

mph of kn

Postby Aart Korstjens » Mon 25 Jun 2012 - 09:48

Ach,...... soms is een "probleem" niet snel maar wel eenvoudig opgelost. Een helder moment en ja hoor, het zat hem in de instellingen van mph of kn. Landmijlen of zeemijlen. 1609 of 1852 meter is toch een behoorlijk verschil!

Aart
Aart Korstjens

Return to WinGPS 5 Series